RĪGAS BALSS / 2004.gada 7.oktobris
Annas Eižvertiņas vertikālais atskaites punkts
Dace Judina

Neatkarīgajā teātrī "Skatuve" šodien pirmizrāde režisora Ģirta Sila iestudējumam "Cinobrs", kas tapis pēc Gundegas Repšes darba motīviem. Iztēlojieties – skatuves dziļumā 12.-13. gadsimts, skan Nila Īles virtuozās afroambient perkusijas, bet aci pret aci ar jums – Indra Briķe. Annas Eižvertiņas vadītā "Skatuve" ir sākusi sezonu!

Plāni kā Napoleonam

Režisorei, Kultūras akadēmijas pasniedzējai un "Skatuves" direktorei Annai Eižvertiņai pilnīgi noteikti diennaktī ir vairāk stundu nekā citiem – vai gan citādi viņa spētu i aktiermeistarības pamatkursu (pie teātra "Skatuve") vadīt, i otrā un ceturtā kursa studentus Kultūras akadēmijā skolot, i teātrī apkures katlus nomainīt. Plus spēlēties ar domu par jauniestudējamu komēdiju (sak", "pārāk nopietnas mums tās izrādes!"). Par jauno sezonu Anna stāsta optimistiski – rudenī tiks izrādīts gan svaigi iestudētais "Cinobrs", gan pērnie "Saulriets", "Dienvidus šķiršanās" un "Lēnprātīgā". Topošie jauniestudējumi? Režisore Māra Liniņa iestudē Čapeka "Stāstus par sunīti un kaķīti" (Kaspara Dimitera dziesmu teksti, Kristiānas Dimiteres noformējums), jaunais režisors Mārtiņš Eihe novembrī pie skatītājiem laidīs Gunāra Priedes "Udmurtijas vijolīti", arī Valdis Lūriņš gatavo ko jaunu, taču iecerēs pagaidām nedalās.

Perpetuum mobile

Annas Eižvertiņas mazais teātris un skolotājas rokas izauklējušas un dzīvē palaidušas daudzus aktierus. Vienmēr esmu alkusi uzzināt, kāds dzinulis ļauj nepagurt, ticēt brīnumam un, par spīti mūžīgajam naudas trūkumam, sava darba nozīmīgumam. "Man totāli laimējies ar profesijas izvēli – daru to, kas pašai patīk. Diplomā rakstīts "režisore inscenētāja, aktiermeistarības pasniedzēja" – kas var būt labāks, lai palīdzētu citiem? Zinu, cik grūti jaunam cilvēkam iesākt..." Anna atceras 80. gadus – cik grūti klājies pašai, kad nebijis neviena, no kā palīdzību saņemt... Bet nu jau viss kārtībā. Šovasar pat – jau trešo reizi ar studentiem uz Kipru braukuši, vedusi Sofokla "Elektru" uz Kipras Starptautisko antīkās grieķu drāmas festivālu Pafosā, kur grieķi novērtējuši – latviešos ir radošs potenciāls! Labā ziņa nepateicīgajā cīņā par neatkarīgās teātra mākslas pastāvēšanu: teātrim ar "Krājbanku" noslēgts ilgtermiņa sadarbības līgums.

Bet īstais Annas dzīves motoriņš ir viņas mīļie cilvēki. Vispirms studenti – par katru režisore stāv un krīt. "Man pašai ģimenes nav un pie tāda dzīvesveida arī nevar būt," viņa nosmej. "To pilnībā kompensē trīs brīnišķīgi māsu bērni!" Annai ir trīs māsas – vecākā, jau pensijā, dzīvo Bauskas pusē, laukos, "Bumburos" ("viņa mani aprūpē un māca neuztraukties par sīkumiem"); jaunākajai māsai tepat Rīgā, uz Marijas ielas pieder savs veikaliņš ("viņa man apskaidro lietas, ko ikdienas rutīnā reizēm palaižu garām neievērotas").

Harmoniju meklējot

"Man vajag sauli!" Anna izsaucas, kad vaicāju – ko viņa atļaujas sev. "Lūk, šovasar pavadīju astoņas dienas zem kvēlās Kipras saules un uzlādējos visai ziemai. Dabu vajag! Labi, ka akadēmijas pedagogiem divu mēnešu brīvdienas – varu sagrābties visu: smiltis, jūru, zāli, vēju, mežus. Bet tā visīstākā atbilde droši vien ir šāda – vecāki, tēvs, Cēsu ķieģeļu cepļa meistars, un mamma, auklīte un mājsaimniece, mūs, trīs gribētus un mīlestībā dzimušos bērnus, arvien ir audzinājuši ar domu par vertikālo atskaites punktu. Sēdi zem ābeles, kal desmit baušļus un saproti – lai kas ar tevi notiktu, vienīgais atskaites punkts ir tur, augšā.



© Biedrība "Teātris "Skatuve"". Izstrādātājs: SIA "Profero", 2006.