13.05 un 18.05 plkst. 19.00 PIRMIZRĀDES
2-Mai-2007

"Mareks Modzeļevskis.

Poļu mūsdienu dramaturgs Mareks Modzeļevskis pēc profesijas ir ārsts. Šobrīd ārsts radiologs Polijas Iekšlietu ministrijas slimnīcā, kur Modzeļevskis veic ultrasonogrāfijas, tomogrāfijas u.c. izmeklējumus, tomēr viņa īstā kaislība ir teātris, tas izpaudās jau skolas laikā, skolas Kabarē teātrī un 90. tajos gados, nodibinot Romana Kabarē teātri Radomā, kur Modzeļevskis rakstīja tekstus un uzstājās.

Medicīna kā profesija nāca ģimenes tradīciju ietekmē, jo arī dramaturga māte ir ārste, stomatoloģe un vēl tagad viņa mudina dēlu rakstīt doktora disertāciju. Ārsta prakses sākumā Modzeļevskis strādāja Ātrās palīdzības dienestā un brauca uz negadījuma vietām vienā no bīstamākajiem Varšavas rajoniem.

Tomēr nepieciešamība rakstīt nezuda un 2000. gadā autors pirmo reizi piedalās Radomas lugu konkursā ar divām lugām „Mīli un saki, ko gribi”, un „Tehno” , kas tiek apbalvota.

Modzeļevska lugās atainotas absurdas situācijas, piemēram, mājasmāte smagiem mājas darbiem izmanto savu klonēto kopiju lugā „Tehno”,

vēlāk arī lugā „Nogalini mani”, par eitanāzijas tēmu, kur ārsti nevis ārstē, bet gan nogalina jaunus, veselīgus cilvēkus pēc vienošanās ar apbedīšanas kantori, lai vairotu tā peļnu.

Ar ārsta pieredzi ir saistīta arī luga „Kronēšana”,

Kuras galvenais varonis ir ārsts, kas meklē savas dzīves piepildījumu, ir aizrāvies ar foto mākslu un lugas finālā sāk visu no jauna.

Lugā „Pieskāriens” Mareks Modzeļevskis atspoguļo homoseksuāļu dzīves problēmas, kad ģimenē saduras divas pasaules, dēls atzīstas, ka ir homoseksuāls un izrādās, ka tēvam ir bijusi dubulta dzīve.

Ja Modzeļevska klātbūtnē kāds runā par A.Čehovu, tas izraisa lielu autora interesi, jo Čehovu Modzeļevskis vērtē ļoti augstu, kā dramaturga ideālu un vienlaikus savu lugu varoņu dvēseles psihoterapeitu, kas uzklausa visas viņu problēmas. Šķiet, ka arī turpmāk Ārsts būs Mareka Modzeļevska daiļrades neiztrūkstošs tēls."


Brigita Siliņa.





© Biedrība "Teātris "Skatuve"". Izstrādātājs: SIA "Profero", 2006.