Misija pirmiestudējumu teātris
15.10.2011 Vita Krauja
Foto - Karīna Miezāja
Teātra "Skatuve" divdesmit gadu jubilejā saruna ar tā dibinātāju un māksliniecisko vadītāju Annu Eižvertiņu
"Skatuvei" šoruden aprit divdesmit gadi, gandrīz tikpat, cik atjaunotajai Latvijas valstij...
A. Eižvertiņa: Nodibinājāmies 1991. gadā. Katram režisoram jau ir
sapnis par savu teātri. Pirmie trīs gadi aizritēja, sakopjot nolaistās
telpas Maskavas forštatē. Tagad gudroju, kā neaizmirst nevienu no
apmēram 200 cilvēkiem, kas toreiz palīdzēja. Labvēlīgi pret teātri
bijuši arī gandrīz visi Latgales priekšpilsētas izpilddirektori.
Arhitekte Anda Ārgale, būdama mana draudzene, uzdāvināja pārbūves
skices, izdomāja akustiskos griestus zāles labskanībai. Egils Mičenis no
toreiz vēl pastāvošā "Pilsētprojekta" par baltu velti uztaisīja apkures
sistēmas rasējumus. Ģirts Krūmiņš (tagad JRT aktieris) kopā ar
kursabiedru Daini Bērziņu kala nost vecās trepes, lai mēs varētu iet pa
jaunajām, flīzētajām
Jūs arī pati "Skatuvē" strādājat par baltu velti?
Atlīdzību sev nevaru atļauties. Dzīvoju no asociētās profesores
algas un neraudu par to. Paldies Dievam, ka Kultūras akadēmija dod
darbu. Patiesībā mūs, tos nedaudzos pedagogus, vajadzētu apzeltīt. Cik
tad esam? Krilovs, Freibergs, Ķimele, Eižvertiņa, Gruzdovs, jaunie
Roga un Sproģe. Nesen biju pieredzes apmaiņā Polijā Krakovā un
Varšavā. Jautāju
cik aktieru no kursa parasti iekļūst teātros? Izrādās, divi, trīs,
četri! Polijai tas esot izcili. Mūsu situācija viņus patiesi pārsteidza.
Mēs nevaram raudāt, ka ražotu liekus aktierus. Dzīve kaut ko izsijā,
taču, piemēram, 90% Nacionālā teātra kursa beidzēju ir ja ne štatā, tad
piesaistīti teātrim.
Jaunākā aktieru paaudze un drīz jau arī vidējā ir nākusi no Kultūras
akadēmijas absolventiem. Nupat Spēlmaņu nakts nominācijai izvirzīta
"Dirty Deal Theatro" izrāde "Visi mani prezidenti", kurā spēlē mūsējie
Kļavinskis, Botmane, Liepājnieks. Te sākusi Zane Kreicberga, arī
Viesturs Meikšāns savas pirmās izrādes veidoja "Skatuvē". Valmierā savu
izrādi iestudēs Znotiņš ar Suhanovu, kuri mācās trešajā kursā,
diplomdarba izrādi Nacionālajā teātrī veidojis Valters Sīlis. "Skatuve"
iedrošināja lielos teātrus vairāk uzticēties jaunajiem.
Pirmais nevalstiskais teātris Latvijā bija Arnolda Liniņa
un viņa audzēkņu dibinātā "Kabata", kas vēlāk pārvērtās mūzikas klubā un
teātrī "Divas acis", kur strādā Dita Balčus, un teātrī "In". "Skatuve"
radās kā otrais nevalstiskais teātris. Nu tādu ir ducis, patiesībā
vairāk nekā valsts teātru. Kā jūtaties konkurencē?
Nevienam neko negribu pārmest, vien klusiņām skatos kad notiek
VKKF konkursi vai izlemj citu piešķīrumu likteni, pēdējā laikā divi
"vecie" teātri dabū mazliet mazāk nekā jaunie. Pirmos desmit gadus mēs
ar Liniņa iedibināto teātri daudz izdarījām arī vēlāk radušos labā.
Sākumā valsts un pašvaldību attieksme pret mums bija paši esat
nodibinājušies, paši tiekat galā. Nu ir pierādīts, ka, valstij
nepasūtot, mēs tomēr pildām valsts pasūtījumu. Neatkarīgajiem ir sava
misija pirmkārt, viņi popularizē teātra mākslu, otrkārt, meklē tajā
jauno. Bieži vien dažādas svaigas šķautnes te ierauga un izmanto lielie
teātri.
Viens no "Skatuves" būtiskākajiem darbības laukiem bija pildīt
Kultūras akadēmijas neesošās mācību teātra skatuves misiju. Esam
iestudējuši ap trīsdesmit diplomdarbu izrāžu. Tagad šo misiju no manis
pārķer jaunie neatkarīgie teātri. Tas ir loģiski, palieku vecāka, un
manī vairs nav agrākās enerģijas. Jādomā jauna stratēģija "Skatuvei".
Tam ir vēl viens iemesls. Beidzot Kultūras akadēmijai būs savs mācību
teātris. Ar valsts, akadēmijas un ES fondu naudu rekonstruē ēku Dzirnavu
ielā 46, tā dēvēto Zirgu pastu. Mūsu iemīļotā "Karamazovu telpa" pārtop
skatītāju zālē ar skatuvi. Protams, ne jau visas izrādes varēs iestudēt
"Zirgu pastā", gan jau kāda tiks arī "Skatuvei". Tai no paša sākuma
bijis vēl viens pamatprincips būt pirmiestudējumu teātrim. Gribētos
vienā atsevišķā grāmatiņā izdot lugas, kuras Latvijā vispār nebija
tulkotas un latviešu valodā kļuva lasāmas "Skatuves" ierosmju dēļ. Man
bija laime sastrādāties ar Mildu Grīnfeldi un ar viņas Moljera
"Amfitriona" atdzejojumu atklāt "Skatuvi"; sastrādāties ar Visvaldi
Bisenieku, Dagniju Dreiku, Amandu Aizpurieti; sadarboties ar Jāni
Elsbergu. Pie veselības toreiz vēl bija Vizma Belševica, kura konsultēja
savu dēlu "Simbelīna" atdzejojumā. Norvēģi Junu Fosi ar izrādi "Vārds",
kurā piedalījās Jānis Paukštello un Inese Ķirsone, pirmā atklāja
"Skatuve". Esam mēģinājuši iepazīstināt latviešu skatītājus ar Latvijā
nekad neuzvestiem darbiem. Tūlīt būs gatavs tulkojums slavenā amerikāņu
autora Torntorna Vaildera 1942. gadā sarakstītajai lugai "Par mata
tiesu". Skatuve" var pateikties VKKF par atbalstu šiem tulkojumiem. Ja
man būtu vairāk laika, es tādu krājumiņu sakārtotu un ar kādu apgādu
sarunātu izdošanu. Taču pagaidām lugas paliek "Skatuves" arhīvā.
Portfelī guļ Džeimsa Džoisa "Emigranti". Gaidu brīdi, kad luga varētu
noskanēt, taču tās iestudējums prasa arī ieguldījumus. Nepietiek ar 1000
latiem. Jā,
grūtākais bijis izrāžu producēšana. Žēluma vērts darbiņš. Daudz radošo
spēku aizgājis naudas meklējumos. Padomju laikos bija cenzūra, tagad
cenzūra ir nauda. Ar 135 skatītāju vietām nevaru nopelnīt tādu naudu,
lai plānotu, kā teātrī pienāktos, vai vismaz pareklamētu "Skatuvi".
Pēdējos trīs gadus "Latvijas gāzei" par apkuri esmu samaksājusi
gandrīz 30 tūkstošus latu. Desmit izrādes varētu uztaisīt! Tikai ar
VKKF projektos piešķirto naudu to nespētu. Tātad esam pelnījuši.
Nežēlīgi daudz manas radošās enerģijas aizgājis visādu projektu
rakstīšanā. Taču mēs visi esam savu sapņu, lēmumu un pieņēmumu sekas. Ja
man būtu tā naudiņa, kas guļ jūras dibenā, no "Skatuves" būtu
uztaisījusi šedevru.
Varbūt neprotat pie īstajām durvīm klauvēt?
Man ir skarba mēle. Domāju, dažam Rīgas domes Kultūras pārvaldē
krītu uz nerviem. Ja esmu par kaut ko sašutusi vai man ir savs
viedoklis, nespēju sevi emocionāli novaldīt. Tas cilvēkiem nepatīk. Bet
man ir arī attaisnojums ko saviem aktieriem varētu iemācīt, ja nebūtu
emocionāla?
Ko "Skatuvē" iestudējat patlaban?
Jāņa Jaunsudrabiņa "Vēja ziedus". Viņa pirmo publicēto stāstu.
Kas būs galvenajās lomās?
Neteikšu. Neatkarīgiem teātriem jābūt virtuoziem plānotājiem.
Neviens aktieris nekavēs mēģinājumu savā teātrī un neriskēs ar štata
vietu, lai nāktu uz "Skatuvi"... Turklāt tagad man jāapzvana arī pārējie
nevalstiskie teātri, vai kāds no tiem jau nav iecerējis manis nolūkoto
aktieri. Teātra radīšana ir diezgan komplicēta, un nevar teikt, ka esam
plānā galdiņa urbēji.
Kā svinēsit "Skatuves" dzimšanas dienu?
Klusi! 27. oktobrī aicināšu visus bijušos studistus, kuri "Skatuvē"
apmeklējuši aktieru kursus. Starp citu, viņu vidū savulaik bija arī
Mārtiņš Eihe. Tagad nodibinājis savu teātri. Vareni! 28. oktobra vakaru
esmu iecerējusi kā nelielu atskatu teātra radošajā dzīvē ar triju
gruntīgu vīru monologiem. No filmēšanās Maskavā atbrauks Mārtiņš
Vilsons, norunās fragmentu no "Lēnprātīgās". Ceru, neatteiks Jānis
Paušktello un Jānis Reinis. Būs vēl šis un tas, bet, galvenais, gribu
vienkārši pateikt paldies cilvēkiem, kas mūs ir atbalstījuši šos 20
gadus.
RADOŠĀ VIZĪTKARTE
ANNA EIŽVERTIŅA
Režiju un pedagoģiju mācījusies Valsts Teātra mākslas institūtā Maskavā.
Aktiera meistarības un režijas pasniedzēja Tautas kinoaktieru
studijā (1983 1986), Latvijas Valsts J. Vītola konservatorijā (vēlāk
Mūzikas akadēmijā), Latvijas Kultūras akadēmijā.
Triju Zvaigžņu ordeņa kavaliere.
Teātra "Skatuve" kursos "Aktiera
meistarības pamati" mācījušies
ap 300 jauniešu.
"Skatuvē" tapušas vairāk
nekā 30 LKA
diplomdarbu
izrādes.
www.la.lv
|